Vijfduizend ongelukken in de tuin

Bijna vijfduizend mensen zijn het afgelopen jaar in het ziekenhuis beland na een ongeval tijdens het tuinieren. Vooral met snoeischaren, gazonmaaiers en elektrische heggenscharen gebeuren ongelukken. De Stichting Consument en Veiligheid schrijft de ongevallen vooral toe aan slordig en onoordeelkundig gebruik. Op verzoek van deze krant heeft de stichting de ongevallen bij het tuinieren geanalyseerd. Vooral mannen tussen de 55 en 75 jaar maken brokken.

Twee derde van de 5000 slachtoffers blijkt man, van wie het merendeel ouder dan 55. Ruim de helft van alle slachtoffers liep verwondingen op na contact met een scherp stuk gereedschap. Drie op de tien hadden een open wond aan schouder, arm, hand of vinger. Bijna een kwart raakte gewond aan de benen. Bij acht procent waren de verwondingen zo ernstig dat ziekenhuisopname nodig was. Overigens werd twee derde van deze groep opgenomen wegens een val uit een boom, of van een trap of ladder.

Toch is is er met de tuinapparatuur zelf – voor zover ze bij bouwmarkten wordt gehuurd – zelden iets mis. Eén en ander blijkt uit onderzoek van de Stichting Consument en Veiligheid en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).

De VWA maakt vandaag de resultaten bekend van een screening onder bouwmarkten en doe-het-zelfketens naar de verhuur van elektrische apparaten. Daarmee is weinig mis, concludeert de VWA. Hoewel er bij deze categorie apparaten in huis en tuin jaarlijks zo’n 3300 ongevallen gebeuren, voldoet ruim 94 procent aan alle veiligheidseisen. Op 5,3 procent van de 215 onderzochte apparaten had de VWA wel opmerkingen, maar die betroffen meestal onvolledige of afwezige gebruikershandleidingen.

De de meeste ongelukken gebeurden volgens de Stichting Consument en Veiligheid met de snoeischaar (490). Daarna volgen de gazonmaaimachine (340), de elektrische heggenschaar (260), de schep of schop (210) en de gewone heggenschaar (170).

(bron: Nederlands Dagblad)