Snel fusie tussen woningstichtingen Hoeksche Waard

HOEKSCHE WAARD – De drie woningcorporaties in de Hoeksche Waard stevenen in hoog tempo af op een fusie.
Union, De Maashoek en de Christelijke Woningstichting ‘s-Gravendeel (CWG) wilden toch al nauwer gaan samenwerken dan zij nu doen. Die plannen zijn in een stroomversnelling gekomen door de financiële situatie bij CWG. Directeur Dick Hitzert van Union bevestigt dit.

Met name hij en zijn collega Wim Vermaas van CWG maken er al jaren geen geheim van dat zij streven naar één, grote ‘huisbaas’ voor de hele Hoeksche Waard. Dat zou volgens Hitzert alleen maar in het belang zijn van de circa tienduizend huurders en de totstandkoming van nieuwbouwprojecten op het eiland bevorderen. Bestuurders van de drie woningstichtingen hadden tot op heden echter nog niet zo’n haast.

Desondanks spraken de regionale corporaties eerder al af dat zij in geval van financiële moeilijkheden bij elkaar kunnen aankloppen voor een kortlopende lening. Zo leende CWG onlangs 1,5 miljoen euro van Union. Hitzert stelt dat CWG onder meer in zwaar weer is terechtgekomen door de winstbelasting die corporaties tegenwoordig moeten afdragen.

Vermaas ontkent niet dat het rijk stevig aan ‘zijn’ portemonnee knabbelt, maar dit betekent volgens hem geenszins dat er financiële problemen spelen. Hij geeft aan dat CWG om uiteenlopende redenen haar ambitieniveau naar beneden heeft moeten bijstellen. Dat komt bijvoorbeeld doordat de gemeente Binnenmaas enkele nieuwbouwplannen op de lange baan heeft geschoven.

Hoewel hij nog altijd voorstander zegt te zijn van een fusie met Union en De Maashoek, is er wat Vermaas betreft geen sprake van een versnelde krachtenbundeling. Laat staan dat de oorzaak hiervoor bij CWG zou liggen.

Union-directeur Hitzert verwacht desalniettemin dat er na de vakantie spijkers met koppen worden geslagen. ,,De tijd is er onderhand rijp voor.”

(bron: Algemeen Dagblad)