Commerciële verhuurders niet van plan voor middeninkomens te bouwen

Commerciële verhuurders zullen nauwelijks woningen bijbouwen voor huurders met inkomens van één tot anderhalf maal modaal.

Zulke huurders zijn aangewezen op de markt omdat woningcorporaties per 1 januari 2011 nauwelijks betaalbare huurwoningen mogen aanbieden aan huishoudens met een inkomen boven de € 33.614. In een vandaag gepubliceerd artikel laat de Volkskrant een aantal commerciële verhuurders aan het woord. Zij beamen dat middeninkomens tussen de wal en het schip zullen vallen, maar zijn niet onmiddellijk van plan om de benodigde woningen bij te gaan bouwen. De huurprijzen stijgen omdat steeds meer huishoudens met hoge inkomens kiezen voor een huurwoning. In de huidige economie willen ze geen lange termijn verplichtingen aangaan. De verwachting is dat de huurprijzen op de particuliere markt nog meer gaan stijgen als de groep die straks niet meer bij de corporatiesector terecht kan, zich meldt voor een huurwoning tussen de € 645 (huursubsidiegrens) en € 900.
De terughoudende opstelling van de commerciële verhuurders is opmerkelijk. De nieuwe toewijzingsregels voor sociale huurwoningen worden door Den Haag opgelegd als gevolg van klachten van de vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed in Nederland (IVBN) in Brussel over Nederlandse staatsteun aan corporaties. Frank van Blokland, directeur van de IVBN zegt in de Volkskrant het niet fair te vinden om nu te vragen waar die huurhuizen voor modale inkomens blijven. ‘De pensioenfondsen gaan pas bijbouwen als er door de nieuwe regels een markt ontstaat waarin ze goed kunnen investeren’, stelt hij. Volgens Van Blokland ontstaat er niet acuut een probleem omdat ‘in Nederland niemand onder de brug hoeft te slapen.’
Hein Bos, directeur van Vastgoed Belang, de vereniging van particuliere verhuurders, wijst o.a. beschuldigend naar het puntensysteem waardoor verhuurders ‘soms onder de marktprijs moeten verhuren in de populaire, dure wijken.’ Het bijbouwen van huurwoningen door institutionele beleggers zou volgens Bos op langere termijn een oplossing kunnen zijn, ‘maar dan zouden gemeenten bij het aanbieden van grond hen wel tegemoet moeten komen.’
Link naar het hele artikel in De Volkskrant:

Ook De Pers schrijft vandaag over de problemen die de inkomensgrens € 33.614 gaat opleveren. Uit onafhankelijk onderzoek van RIGO is gebleken dat hierdoor vroeg of laat zo’n 650.000 huishoudens die net iets meer verdienen in de problemen komen als zij op zoek gaan naar een andere woning. De doorstroming binnen de huurmarkt (en van huur naar koop) gaat dus nog verder op slot, schrijft De Pers. Als voorbeeld dient het verhaal van Inge Neijenhoff die is aangewezen op een sociale huurwoning, omdat zij net als veel anderen met een gezin en middeninkomen in de Randstad geen fatsoenlijke woning kan kopen. ‘Wij kunnen samen maximaal € 170.000 hypotheek krijgen. Wat koop je daar nou van’, zegt de Amsterdamse.
Het gat tussen de gemiddelde woningprijs en de hypotheek die mensen met een modaal inkomen kunnen krijgen, is nu al bijna € 80.000, becijferde de Rabobank laatst. ‘Dat gat gaat groeien’, zegt Hans Stegeman, econoom van de Rabobank. Want al dalen de huizenprijzen volgend jaar vermoedelijk licht, de hypotheekrente is aan het stijgen; het kabinet heeft de koopsubsidie afgeschaft en er is geen geld voor startersleningen. Ook worden de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) vanaf januari 2011 aangescherpt: het maximale leenbedrag gaat voor de laagste inkomens zelfs met een kwart omlaag, heeft de Vereniging Eigen Huis berekend. Als gevolg van de crisis en dalende huizenprijzen, zijn banken sowieso al veel strenger geworden bij hypotheekverstrekking.
Link naar het artikel in De Pers: